Weer thuis in het kikkerlandje - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van tinehoogendoorn - WaarBenJij.nu Weer thuis in het kikkerlandje - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van tinehoogendoorn - WaarBenJij.nu

Weer thuis in het kikkerlandje

Door: Tine

Blijf op de hoogte en volg

17 Februari 2009 | Nederland, Rotterdam

Eindelijk weer even tijd om te mailen. Ondertussen een portemenee armer (hoogstwaarschijnlijk gerold op Schiphol) en bezig geweest met het regelen van bepaalde kweken die afgenomen moeten worden als je in het buitenland in het ziekenhuis hebt gewerkt. Het laatste liep nogal wat vertraging op doordat een apparaat in onderhoud was, een bepaalde dienst zei dat ze dit konden afnemen en wat uiteindelijk niet bleek te kunnen en doordat de uitslag niet binnen 24 maar binnen 48 uur pas bekend is. Welkom terug in Nederland! In plaats van woensdag pas vrijdag aan de slag (als de kweekuitslag goed is tenminste).

Even nog verder bij de slang.. Op de terugweg kwamen we hem namelijk nogmaals tegen en liep ik voorop. Hij was niet meer op deplek waar ie lag maar zo'n 25 meter verderop. Dus na mij werd iedereen gelijk tot stilstand geroepen en vervolgens werd de slang eerst weggejaagd voordat de rest er langs mocht. Was dus echt een afknapper geweest wanneer ik aangevallen zou zijn geweest. Direct een ambulance of helikopter in en rechtstreeks richting SEH Academisch Ziekenhuis Paramaribo. Had ik wel een helikoptervluchtje gehad!! Vervolgens lekker onder de koude watervallen gestaan en weer dezelfde weg terug: afzien! 's Avonds eerst heerlijk vis met rijst gegeten en lekker een cocktailtje gedaan in de plaatselijke bar. Lekker in de hangmat in slaap gevallen (was ook wel de bedoeling hoor, hangmatten moesten mee, er waren geen bedden). Helaas had ik geen warme spullen bij me, omdat we op 'hoogte' verbleven was dit echter wel erg handig geweest. Idem geldt voor klamboe en kussen, ik had echter zo snel mijn spullen gepakt dat ik dit niet had meegenomen. Toch heeeeerlijk geslapen, zelfs HELAAS de brulapen niet gehoord. Ze waren tot 3 keer toe te horen geweest en maken dus echt enorme herrie 's nachts. Echt heel jammer dat ik dit niet heb gehoord, ik weet wel hoe ze ongeveer zullen klinken, omdat ik ze overdag al gehoord had, maar het echte keiharde gebrul heb ik dus gemist..

De volgende dag zijn we weer gaan wandelen. Een ander soort apen (slingerapen) van heel dichtbij gezien, een andere slang voorbij zien schuiven; was onbekend of ie giftig was, zag er wel eng cq. spannend uit! Halverwege in een klein soort kreekje (Witie Kreek) lekker gezwommen en gedoken, koud!! Uiteindelijk aangekomen bij het stuwmeer, gaaf gezicht hoor, al die bomen van de verdronken dorpen, zag er best doods uit. Met een ontzettende vaart in een korjaal langs die bomen gevaren, soms bomen geraakt waardoor we bijna omkiepten, en bij ston eiland (een schiereiland) uitgekomen. Daar aangekomen uitgehongerd op de lunch gestort, was namelijk al een uurtje of vijf geworden.. en het meer ingedoken: net een stoombad, we wilden er gewoon niet meer uit! Helaas toch gedaan, anders vertrok het busje gewoon zonder ons, ook weer zo lastig verhaal allemaal.

Maandag of dinsdag zouden we dolfijnen gaan spotten, werd uiteindelijk pas woensdag. Betekent maandag nog een middagje (uit het werk) naar het Torarica Hotel (hadden we vrijdag al 'gedaan' met een flesje Moet) en dinsdag lekker gezwommen in Riverside, een ander hotel. Maar het gaat over woensdag: dolfijnen spotten. We waren de haven nog niet uit en ja hoor: ik zag al wat boven het water uitsteken en ja: het bleek dus een dolfijn te zijn. Hele scholen dolfijnen, mooi!! Heerlijk genoten, ook geprobeerd om dit vast te leggen op de camera, maar ze zijn zooo snel, dat dit helaas niet goed gelukt is. Maar lekker doorgevaren naar Braamspunt, een mooi zandstrandje, helemaal in het Noorden van Suriname op de rand Suriname rivier - Oceaan. Mooi!

Vervolgens nog even een kort stukje over het laatste weekend: Galibi.
Over de Marowijne rivier naar het Noorden, ook weer aan de Oceaan gelegen. Daarbij het meest natte weekend van de laatste jaren meegemaakt, meeste neerslag sinds tijden gevallen. Jammer! In ieder geval wel een ontzettend mooie omgeving, we sliepen in een Indianendorpje, mooi uitgestrekt dorpje, zij leven voornamelijk van de visserij. We zagen vrij mooie huizen staan en deze mensen leven vrij 'op stand', met krant en tv.. En verder super relaxed! Wat zou je nog meer willen?
's Nachts om 2 uur met een korjaal een uurtje naar het noorden gevaren en op zoek gegaan naar sporen van reuze schildpadden. Gevonden! Zij was nog een nest aan het graven, toen mochten we er nog niet bij, maar vervolgens met het eieren leggen zelf wel. Gaaf gezicht hoor, wat een groot beest ook eigenlijk! Zo'n een tot anderhalf meter lang schat ik wel. Rond uurtje of vijf weer terug en de dag daarna alleen maar gerelaxed in hangmatjes, de ZOO bezocht en sieraden gekocht in een soort vrouwencentrum, heerlijk!

De laatse week was vervolgens aangeslagen: de tijd gaat heel hard! Veel gewrkt nog om alles af te ronden. De trainingen over te dragen, zodat het doorgaat nu ik weer in Nederland ben.

Maandagavond een afscheidsavondje bij de Belgische collega's: foto's uitwisselen en gewoon gezellig zitten praten.
Dinsdag een laatste etentje met Sja-Sji en Dennis, heel gezellig bij een lekker Javaans restaurantje gegeten en vervolgens lekker bij mij op het balkon nog heel lang (!) door gekletst..
Woensdag nog heel even in het ziekenhuis geweest en de laatste inkopen gedaan 'voor thuis'. Vervolgens door drie man (Naveen, Sja-sji en Dennis) op de Zanderij aggeleverd.. moest toch een traantje laten hoor, het is toch een vrij lange periode wat nu ineens over is!
Hopelijk tot laters!

Ik besef me dat er op deze site totaal geen foto's staan, ik ga er een aantal toevoegen op hyves. Ik laat via een nieuw bericht weten wanneer dit gelukt is!

Tot horens en ziens! Tine


  • 17 Februari 2009 - 16:15

    Moon:

    Lieve Tine,

    fijn dat je weer veilig thuis bent! Ik heb genoten van je verhalen. Liefs (ook van Simon), Moon

  • 17 Februari 2009 - 16:47

    Arthur:

    Welcome back to Holland :)

  • 18 Februari 2009 - 06:58

    Hes:

    Hi lieverd,

    Fijn dat je er weer bent! Maar afscheid nemen is nooit leuk, dus voor jou is het vast weer even wennen hier.
    Uit ervaring weet ik dat dat snel genoeg gaat, dus komt helemaal goed!!

    Tot snel!

    Liefs,
    Hes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Rotterdam

Actief sinds 27 Dec. 2008
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 16831

Voorgaande reizen:

22 Juli 2010 - 24 Augustus 2010

Aruba!!

02 Januari 2009 - 12 Februari 2009

Suriname!!

Landen bezocht: